Anna (16), Chiara (15) en Shen (16) zitten op een democratische middelbare school. Daar mogen ze zelf bepalen wat ze willen leren en hoe en wanneer ze dat doen. Hoe werkt dat precies? Daar bloggen ze over op Trant Magazine. Deze week beschrijft Anna hoe de leerlingen een nieuwe docent aan kunnen nemen.

De docentenkring zit met elkaar om de tafel.

“We hebben echt een aardrijkskunde docent nodig.”

“Ik ken misschien wel iemand.”

Dus ik stuurde een mailtje:

Beste mevrouw van Stratum,

Wij, de docentenkring van democratisch voortgezet onderwijs de Vallei, zijn op zoek naar een geschikte docent aardrijkskunde. Ik moest aan jou denken, want je lessen waren altijd wat anders dan de “standaard” lessen. Ik weet natuurlijk niet of je daar tijd, energie en zin voor hebt, maar als dat wel het geval is dan horen we dat graag.
Wanneer je geïnteresseerd bent sturen we je graag extra informatie over deze school en zal je een keer kunnen komen kijken.     

Met vriendelijke groet,
Anna Chantrel,
Vo de Vallei     

En ja, Margo wilde wel eens langskomen! In het eerste mailtje noemde ik haar nog mevrouw Van Stratum omdat op mijn oude school de norm was dat je leraren op deze manier aansprak.

De docentenkring

De docentenkring is geen kring die bestaat uit docenten maar een kring die zorgt dat er docenten zijn voor alle vakken hier op school. Iedereen kan zich bij de docentenkring aansluiten, er zitten zowel volwassenen als leerlingen in. We zoeken docenten voor standaard vakken zoals Nederlands en Engels, maar de kring heeft bijvoorbeeld ook een docent Tsjechisch geregeld toen een leerling Tsjechisch wilde leren. Ook proberen we de docenten een beetje op weg te helpen en te begeleiden. 

Samen met schoolgenootje Emma heb ik Margo rondgeleid door de school en hebben we een kennismakingsgesprek met haar gevoerd. We praatten over de school en wat haar rol als docent daarin kon gaan worden.

Leraren komen net als leerlingen, proefdagen lopen. Want, super logisch, ook voor docenten kan het hier heel anders zijn dan ze van ander onderwijs gewend zijn. Dat vond Margo wel fijn, ze had al heel wat over democratisch onderwijs gelezen maar ze wilde het vooral zelf ervaren. Zo kwam ze er achter of de school bij haar past en andersom. 

Op de laatste proefdag hielden we een evaluatiegesprek met Margo, zoals we dat altijd doen. We zaten met z’n drieën in kleermakerszit op de vloer. We vroegen hoe Margo de proefdagen vond, of er dingen lastig waren en natuurlijk of ze hier wil komen werken.

Margo heeft besloten om hier te blijven, leuk hè? De docentenkring was ook consent. Maar voordat iemand wordt aangenomen moet er ook nog overwegend bezwaar worden gecheckt bij de schoolvergadering. Niemand had dat, dus is Margo aangenomen. Ze komt nu één keer in de twee weken bij ons op school aardrijkskunde geven.

Zo hebben we hier op school een heleboel kringen, zoals de leermiddelenkring, gymkring, spellenkring. Die zijn zowel door leerlingen als volwassenen opgericht. Naast de docentenkring zit ik ook in de leerlingen aannamekring. Ik vind het leuk om op deze manier mee te kunnen werken aan de vorming van de school.

Hier vind je alle Vallei-blogsNiets missen? Volg Trant op Facebook of Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief