Vandaag werd bekend dat het aantal zittenblijvers in het middelbaar onderwijs gestegen is. Ik dacht meteen aan de democratische middelbare school waar ik pas op bezoek was, waar cijfers geen rol spelen en zakken, zittenblijven en falen dus geen optie is.

Maar liefst 54.720 scholieren zijn vorig jaar niet overgegaan of gezakt, meldt het AD vandaag. Dat is niet alleen een duur grapje – een leerling die blijft zitten kost 7.400 euro – het lijkt me vooral ook heel demotiverend om een schooljaar helemaal over te moeten doen omdat je een paar vakken niet gehaald hebt. Het deed me denken aan het verhaal van Puck de Groot (16) die ik een paar weken geleden interviewde op democratische middelbare school De Vallei.

Puck: “Ik zakte op de talen, maar voor de exacte vakken haalde ik hoge cijfers.”

Een jaar geleden zat Puck nog in het derde jaar van de Havo op een reguliere middelbare school. “Ik was al een keer blijven zitten en dat zou weer gaan gebeuren, ik zakte op de talen vanwege mijn dyslexie. Voor wiskunde, scheikunde en natuurkunde haalde ik wel hoge cijfers. Daar hoefde ik niet voor te leren, ik verveelde me zelfs in de les. Dat zou alleen maar erger worden als ik naar het Vmbo zou gaan. Daarom koos ik voor De Vallei”, vertelde hij me.

Op De Vallei wordt Puck wel uitgedaagd in de exacte vakken. “Hier stel ik zelf mijn eigen leerprogramma samen. Ik kies welke vakken ik wil volgen en op welk niveau, in welk tempo en in welke vorm ik dat doe. En als ik even geen zin heb om te leren, ga ik een potje poolen met mijn vrienden.” Heb je het verhaal van Puck nog niet gelezen? Je vindt het hele interview hier.

De school zonder klassen

De Vallei is niet de enige school die het anders aanpakt, Trouw publiceerde vandaag een artikel over ‘De school zonder klassen’. Dit verhaal over kindcentrum Mondomijn in Helmond laat zien wat er gebeurt als kinderen van een ‘rigoureus persoonlijke’ basisschool naar een reguliere middelbare school gaan. Op basisschool Mondomijn bepalen kinderen namelijk zelf wat ze leren en stellen ze hun eigen doelen. Na zo’n basisschool is de overstap naar het voorgezet onderwijs voor veel leerlingen nogal een cultuurschok.

Désirée: “Mijn dochter mocht niet verder met de leerstof omdat er een proefwerkweek aankwam.”

Désirée Rijpert-de Ruijter, moeder van drie Mondomijn-kinderen, spreekt daar in het Trouw artikel haar verbazing over uit. “Bij Mondomijn zijn kinderen gewend elkaar uitleg te geven of te vragen. Toen mijn dochter dat op haar middelbare school deed, werd ze berispt omdat ze zat te kletsen”, zegt ze. “Een andere keer was ze klaar met de leerstof, maar ze kon niet verder omdat er eerst een proefwerkweek aankwam. Dat is toch zonde van ieders tijd en talent?”

Daarom wil de basisschool in september uitbreiden naar voortgezet onderwijs dat eveneens gericht is op zelfredzaamheid en creativiteit. Goed plan, toch?

Wil je meer verhalen lezen over de bijzondere keuzes die mensen maken op het gebied van wonen, werken, opvoeden, onderwijs, reizen en relaties? Volg Trant op Facebook of schrijf je in voor de nieuwsbrief