Anna (16), Chiara (15) en Shen (15) zitten op een democratische middelbare school. Daar mogen ze zelf bepalen wat ze willen leren en hoe en wanneer ze dat doen. Hoe werkt dat precies? Daar bloggen ze over op Trant Magazine. Deze week schrijft Chiara hoe het is om zelf te mogen bedenken wat je wilt leren. Best lastig in het begin.

Hier op school mag je eigenlijk alles zelf bepalen. Je mag een les volgen of aan een opdracht werken, maar ook even naar de Albert Hein lopen, een potje voetballen op het veldje verderop, lekker uitslapen ‘s ochtends of zelfs een dagje vrij nemen. Het kan allemaal.

Dat klinkt leuk, maar in het begin vond ik het ook best moeilijk dat ik alles zelf mocht weten. Ik was gewend dat er voor mij werd besloten wat ik moest doen. Dat was op mijn vorige school zo. Dat betekende dat ik vakken moest doen die ik helemaal niet leuk vond. Dat hoeft nu niet meer en dat vind ik fijn, maar het was ook wennen. Ik wist de eerste weken helemaal niet waar ik moest beginnen of wat ik moest kiezen. 

De school heeft mij daarbij geholpen. Wat ik wel wist, was dat ik later kapper of bakker wilde worden. De school heeft toen snuffeldagen voor mij geregeld bij een kapper en een bakker. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de bakkerij, daar loop ik nu stage.

Toen ben ik gaan bedenken welke vakken belangrijk zijn als ik bakker wil worden. Ik begon met wiskunde, gewoon door me in te schrijven voor een les. Ik wist dat Shen samen met een ander meisje Duits volgde, ik besprak met haar of dat ook iets voor mij zou zijn. Ik ben met hen mee gaan doen. De boeken kreeg ik van de docent Duits, hij komt één keer in de twee weken naar school. Ik ben ook met de economie docent gaan praten. Hij geeft groepslessen maar ook persoonlijke begeleiding. Samen met hem ben ik op papier gaan zetten wat er bij komt kijken als ik later mijn eigen bakkerij zou willen. Op een groot vel papier zijn we gaan brainstormen. Omdat ik zelf geen gluten mag, lijkt het me bijvoorbeeld interessant om me op glutenvrij brood te focussen.

Nu volg ik wiskunde, Nederlands, Engels, Duits en economie. Eigenlijk heb ik dus zelf bedacht wat ik wilde leren, maar de school heeft me daar ook een klein beetje bij geholpen. Ik heb hier op school een coach waar ik zulke dingen mee kan bespreken, daar zal ik in mijn volgende blog meer over vertellen. 

Niets missen? Volg Trant op Facebook of Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief.